[ zpět ]

KING SIZE vydali brilantní desku

Oslnivý zp?v, rammsteinovská d?raznost, úderná rytmika, etnické pozadí i jasná melodika se kompaktn? spojují do alba královské velikosti, pro které je ka?dý hudební ?ánr p?íli? t?sný.



Skupina King Size povstala po p?ti letech po slo?itých ?ivotních osudech doslova jako Fénix z popela. Nedávno vydala novou desku s názvem KING SIZE, po albech Happy Sapiens a Romeo a Julie, t?etí CD v po?adí. Album okam?it? p?ekvapí v?echny, kdo skupinu znají, výb?rem skladeb. Naprostá p?evaha písní pochází z první desky Happy Sapiens a p?ibylo jen minimum novinek. Po zasunutí nosi?e do p?ehráva?e v?ak záhy zjistíme rozdíl. Kapela v?dy vycházela z propracovaného rockového pojetí a dominujícího vokálu zp?va?ky Pavly Forest a to se na desce nezm?nilo. CD v?ak dýchá odli?nou atmosférou a tvá?e písní pro?ly mnohými zm?nami. Muzika je vysp?lej?í, propracovan?j?í a neoby?ejn? pestrá.
Deska jako sope?ná krajina. Skrytá výbojná síla se uvol?uje v men?ích a v?t?ích erupcích a bere s sebou v?e okolo, aby se záhy uklidnila a p?ipravila budoucí úrodnou krajinu. Milan Steigerwald a Pavla Forest na albu promíchaly zp?v s ost?e tepající rytmikou a nabrou?enými kytarami, spojili je s etnickými nástroji, doplnily vokály a mystickými tibetskými zvuky pozadí a p?ipravili vyjíme?n? kompaktní a p?itom p?ímo?arou hudbu.
Album za?íná hned v úvodu vokálem Pavly Forest s doprovodem folklórního sboru a z jemné melodiky úvodu prudce graduje do hardrockových poloh kytar, aby za nimi prozníval zp?v linoucí se z pomyslných horských dolin v úvodní písni Happy Sapiens. Svoji tvrd?í orientaci nazna?uje kapela hned v následné písni Chci to a zp?va?ka dává d?razn? najevo sv?j dar od Boha, hudební vzd?lání a pov?st vynikající interpretky i v dal?ích skladbách. Hlas osciluje od drsné a? po jemnou polohu, v?dy s velkým nasazením a p?sobí p?esv?d?iv? a d?v?ryhodn? v Posledním Mohykánu z m?sta, Svatém Valentýnu a And?lích, stejn? jako v rozjímavém Žalmu ?i Smute?ní slavnosti.
Jaký styl vlastn? King Size p?edvádí? Jednou si pohrávají s rammsteinovskou úderností, podruhé navozují atmosféru m?e, pot?etí p?edstavují artrockové kompozice......? Kapela p?edev?ím hraje hudbu! Nepot?ebuje krabice ani krabi?ky, ale vnímavé poslucha?e. K dv?ma st?m padesáti ?esti odstín?m ?edé p?idává je?t? sv?j podíl, aby ukázala, ?e ?edá m??e mít v sob? více barevnosti ne? ?patn? zkombinovaná ?ervená, zelená a modrá.



Jak desku p?ibli?ují sami její tv?rci, jsem se zeptal Milana Steigerwalda a Pavly Forest, kte?í p?edstavují jádro skupiny King Size.

Na první, zb??ný pohled, deska p?ipomíná obsahem skladeb album Happy Sapiens. Co vás vedlo k vydání práv? takového alba?

Písn? z alba Happy Sapiens vznikaly je?t? v hluboké totalit?. Je v nich obrovský potenciál na?ich za?átk?, touhy po sebevyjád?ení a pel mládí. Bohu?el nezku?enost s nahráváním rockové tvorby v tehdej?ích studiích se podepsala na jejich zvukové podob? a teprve dnes jsme si je mohli dovolit zpracovat opravdu tak, jak to práv? cítíme. Také to, ?e jsme se stali sami sob? vydavateli a mohli tak kompletn? ovliv?ovat nejen zvukovou, ale i obrazovou, textovou, grafickou.. a v neposlední ?ad? i výrobní a distribu?ní stránku v?ci ( tedy  CD ), nás pom?rn? uspokojuje. Bývalý vydavatel toti? desku "Happy Sapiens" v podstat? "zazdil" nejen tím, ?e ji vydal v minimálním nákladu, ale dokonce na nosi?ích s na?ím potiskem a na?ím obalem byla vylisována zcela jiná hudba! - jakýsi anglicky zpívaný p?ímo?arý rock s mu?ným zp?vem. Deska byla proto sta?ena z trhu a ji? se v obchodech neobjevila. Zdálo se nám ?koda, ?e písn? s tak silným sd?lením skon?í kdesi v propasti pop music a navíc v bezedném katalogu oné firmy, a proto jsme se rozhodli, ?e na nich vyzkou?íme mo?nosti na?eho nového studia.
Vypadá to i podle ohlas? a dotaz?, v kterém zahrani?ním studiu jsme to vyprodukovali, ?e se deska povedla. To, ?e ?ást skladeb je lidem ji? trochu pov?domá, se zdá být pro ná? comeback spí?e výhodou.


Skladby vyznívají s jinou aran?í i jiným nábojem. Objevuje se v nich reflexe va?ich nelehkých osud??

Um?lecká tvorba je v?dy ovliv?ována ?ivotem tv?rce, i kdy? n?kdy jako by ?ila samostatným ?ivotem. ?íká se dokonce, ?e t??ké osudy umo??ují um?lci hlub?í ponor a v?t?í pro?itek.. Pro nás je hudba hlavn? jednou z nejv?t?ích ?ivotních radostí a je tak samoz?ejmou sou?ástí na?í existence, ?e se od ní opravdu nedá odd?lovat. Jací jsme my, taková je i ona a naopak. Ten posun v na?em pohledu na sv?t a v hudební ?e?i je poznat i p?i poslechu obou zmi?ovaných desek. Trochu podobné, ale i hodn? jiné.. Jinak si ale myslíme, ?e jsme stále stejní, podstata se nezm?nila.
Myslíme si, ?e zníme modern?, ani? bychom se o to v?dom? sna?ili. Je to ur?it? tím, ?e te? máme mo?nost "souznít" se sv?tovým rockovým d?ním, "naladit se na frekvence" koleg? muzikant? a to je n?co, co d?íve nebylo tém?? mo?né.
P?esto?e nás na n?jakou dobu pozastavil krutý po?ár a slo?ité rodi?ovské konstelace, p?esto jsme z?stali ve spojení se sou?asnou muzikou a troufáme si tvrdit, ?e v lec?ems jsme domácí scénu i p?edb?hli. Je to t?eba pou?ívání etnických a folklórních prvk? netradi?ními postupy zakomponovaných do tvrdých riff? kytar.


Album pokrývá pom?rn? ?iroké mno?ství nálad a styl? a p?esto p?sobí propracovaným, kompaktním dojmem. Jak dlouho jste na finální verzi pracovali?

Finální verze nám trvala rok, p?íprava mnohem déle. Pracovali jsme na ní mezi vo?ením cihel a mícháním malty...Sv?j vypálený d?m v?etn? nového studia jsme si museli z finan?ních d?vod? vystav?t znovu vlastníma rukama a stejn? tak tahle deska je vyd?ená z ni?eho. Myslím, ?e je to d?kaz toho, ?e kdy? ?lov?k n?co opravdu chce, tak to doká?e.
Stylová a náladová pestrost je pro nás typická a vychází z toho, ?e jsme takoví "profeso?i". Pro?li jsme u? celou zoologickou ( jak ?íkáme kalným vodám zdej?í pop-music ), profesionáln? jsme se ?ivili hudbou v nejr?zn?j?ích "prvoligových" uskupeních a u? se k tomu nechceme vracet. Na?e srdce je jinde - ale je dosti ?iroké na to, aby pojalo dostatek stylových vliv?.  P?etavujeme je v rockovém kotli na ná? vlastní, osobitý zp?sob vyjád?ení, který n?kte?í kritici nazývají new-metalem, jiní stokhausenovským paradigmatem. My tomu ve srand? ?íkáme "new-age-metal", ale prost? jsme to my.


Kde se album natá?elo. Má va?e studio ve?keré mo?nosti k p?íprav? nebo jste vyu?ili i jiná za?ízení?

V?echno se to?ilo v na?em studiu Steepforest v B?e?anech. V?e pot?ebné k natá?ení máme, p?ivá?eli a zvali jsme si jen muzikanty - ?leny kapely i hosty z klasické hudby. Po dlouholetých zku?enostech z r?zných studií jsme p?i?li na to, ?e d?le?itý je klid a ?as ve studiu, místnosti, které hrají stejn? jako hudební nástroje a hlavn? kvalitní lidé - jejich hlavy, u?i a ruce. P?ístroje jsou také d?le?ité, ale bez lidí nefungují.

Co se vám osobn? na desce líbí, z ?eho máte dobrý pocit?

Milan: Snad se mi poda?ilo vytvo?it programní hudbu. Cht?l jsem, aby se na desce prolínaly nálady a emoce r?zných kultur. Cht?l jsem vytvo?it podprahový vjem p?íb?h? ?ivotních osud?, archetypální sv?t lidských stále se opakujících princip?...Líbí se mi rozmanitost téhle desky.
Pavla: Mám dobrý pocit z toho, ?e jsme ji v?bec vytvo?ili a ?e m??e být první z doufám dlouhé ?ady desek, které je?t? vzniknou v na?em novém studiu. T??í mne, ?e m??e být tímhle zp?sobem natá?ení a vznik nahrávek sou?ástí na?í domácnosti. To je ?ivotní pocit, který jsem dosud neznala. Je to, jako by neustále vznikal hudební dokument o na?ich ?ivotech, kronika. A t??í mne, ?e v ní n?kdo chce listovat.



Na desce se podíleli:

Pavla Forest - zp?vy, texty, výtvarná podoba obalu
Milan Steigerwald - hudba, klávesové nástroje, tibetské mísy, produkce
Jakub Homola - kytary, programming, bicí, sound
Richard Scheufler - bassguitar
Roman Lomtadze - bicí, percussions


hosté:

Jaroslav T?ma - organ
Petr Hejný - violoncello
Lib?na Séquardtová - hoboj
Marie Steigerwaldová - d?tský hlas
Libor Miko?ka - mix
Petr Vav?ík - mastering

www.kingsizeband.cz
www.steepforest.cz

[ zpět ]